Ny musik på Kristianstads stadsbibliotek

onsdag, september 17, 2008

Southside Johnny

Att göra storbandsversioner av Tom Waits låtar kan låta som en självklar idé, med tanke på Toms eget småjazziga 70-tal. När nu Springsteens gamle polare Southside Johnny ger sig på låtskatten blir det verkligen jazz för hela slanten. Det underliga är att endast fyra låtar hämtas från 70-talet, resten är av mycket senare datum.

För en Waits-fantast som mig kan det bli rena helgerånet ibland, och jag saknar ofta Toms skrovliga stämma och egensinniga arrangemang. Och om man inte är särskilt förtjust i storbandsjazz á la Nelson Riddle ska man nog hålla sig borta från det här.

Här finns höjdpunkter som "New Coat of Paint", "Tango Till They're Sore" och svängiga "Walk Away", den senare med Tom Waits själv som gäst. Men hela plattan präglas av ett jäkla gott humör, och förhoppningsvis kan den få någon att leta upp de helt överlägsna originalversionerna. De finns att låna!

Klicka rubriken ovan för några smakprov!

2 kommentarer:

malo sa...

Köper ni så lite skivor till biblioteket? Jag älskar den här bloggen och längtar efter fler inlägg. Har du ingen privat?

Ulf sa...

Hej Malo,

Nej, vi köper en hel massa skivor, men tyvärr har jag haft lite ont om tid på sistone. Det ska bli bättre, jag lovar.

Nej, jag har ingen privat blogg. Jag hinner ju knappt med den här! Men det var kul att du gillar den.

Bland nya inköp som jag inte hunnit med kan nämnas:

Teddy Thompson: "A Piece of What You Need". Inga fler country-covers, istället strålande popmusik med storslagna arr. Hur snyggt som helst, men kräver omlyssning för att man ska inse storheten.

Rodney Crowell: "Sex and Gasoline". Han gör som countrytjejerna och fjärmar sig mer och mer från Nashville. Det här är nästan ett renodlat rockalbum. Producerat av Joe Henry, i sig en kvalitetsmärkning.

Bon Iver: "For Emma, Forever Ago". en vacker titel på ett vackert album. Inspelat helt solo i en liten jakthydda i karga bergstrakter. Den konstanta falsettsången kan bli lite irriterande, men till exempel titellåten är ju helt ljuvlig, med senare pålagt blås.