Ny musik på Kristianstads stadsbibliotek

söndag, oktober 19, 2008

Jenny Lewis

Jag gillade verkligen Rilo Kileys senaste platta för nåt år sedan, men det är inte en förälskelse som har hållit i sig. Ärligt talat kommer jag inte ihåg en låt från den idag, och jag hoppas lite att vi slipper dom i framtiden. För det är ju när ledaren Jenny Lewis jobbar utanför bandets ramar som det blir allra bäst. Hennes samarbete med The Watson Twins var charmigt och kul och egensinnigt. Nu kommer uppföljaren, och det är ett litet mästerverk.

Jenny är ju ett popsnöre med förkärlek för snygg soulmusik (och det var väl det som blev Rilo Kileys undergång). Här samsas de souldränkta balladerna med experimentell pop och hård rockmusik. Det här är en närmast perfekt platta (om man bortser från det fula, tråkiga och väldigt svårlästa "omslaget").

Jodå, soulballaderna är magnifika och det finns många här. Men det är helt andra låtar som har blivit mina favoriter. Titelspåret är en stor rockballad med snyggt körarrangemang, "Carpetbaggers" är en jävlaranamma-duett med Elvis Costello (som vägrar pensionera sig; han är med på Lucindas nya också). Men huvudnumret är ändå nästan nio minuter långa "The Next Messiah", med drösar av gästsångare och ett helt oförutsägbart arrangemang. Man kan nästan höra Jenny slå sig ut ur Rilo Kileys snäva ramar, och det är helt fantastiskt. En klassiker, på ett helt omistligt album.


De TRE BÄSTA låtarna finns att höra gratis på Jennys MySpace-sida (sånt gillar vi):
http://www.myspace.com/jennylewismusic

3 kommentarer:

Hallmar sa...

Kan bara hålla med. Hon var fantastisk på scen också, på kägelbanan för ett par veckor sedan. Låna skivan!

malo sa...

Precis så tänker jag också om Rilo Kiley. Jäkligt bra och sen borta. Men Jenny Lewis röst är oslagbar, tycker jag och jag har höga förväntningar på den här skivan.
Såg att du svarat nedan. Bon Iver är en ej ännu svalnad förälskelse här. Fantastisk. Jag gillar falsetten iofs.

Unknown sa...

Riktigt bra skiva, "The next messiah" är nåt av det mest hårt svängande jag hört på länge, sjukt bra! Lyssnat på den ett tag på Spotify men gick och köpte den idag och spelade den på finstereon, högt... Ser alltid fram emot dina recensioner, har snöat in på Southside Johnny, Isobel Campbell och nu denna. Kombinationen musikbloggen och Spotify är riktigt vass! (För oss som bor en bit från Kristianstad =))