Ny musik på Kristianstads stadsbibliotek

fredag, mars 20, 2009

Caroline af Ugglas

Jag har aldrig följt Melodifestivalen, så jag hade aldrig hört "Snälla, snälla" förut. (Jag har fortfarande inte hört Ernmans vinnarlåt eller nån av alla förlorarna.)

Men NU har jag det, och det var väl - om sanningen ska fram - för väl att den inte fick representera Sverige i Moskva. Den är alldeles för egensinnig och originell för det! Och den har SOUL, något som man inte förknippar med Eurovision Song Contest.

Carolines nya album har också soul, i massor. Med ett par undantag rör det sig om soulballader, några ganska bra, en hel del alldeles utmärkta! Bandet är tillbakalutat coolt och huvudpersonen sjunger med den där övertygelsen i rösten som man sällan hör på svenska plattor. Hon skriver en hel del själv, och får hjälp av andra. Är det Markus Krunegård som sjunger duett på en av låtarna? Konstigt nog berättar inte CD-häftet det.

Ett alldeles utmärkt litet album, och jag skäms lite för att jag inte visste att Caroline af Ugglas var en av Sveriges allra bästa sångerskor.


Lyssna också på:

"Joplin på svenska" - af Ugglas tolkar Janis Joplin

1 kommentar:

Sandra sa...

Kan inte annat än hålla med. Ett utmärkt litet album är det!

Tommy Nilsson är det hon sjunger duetten med.