Ny musik på Kristianstads stadsbibliotek

onsdag, mars 19, 2008

Sibel

Jaja. Om någon hade sagt för ett par år sedan att jag en dag skulle sitta och blogga om lilla Sibel Redzep, hade jag sagt att de hade en skruv lös. Och här är vi nu. Men det är väl klart att vi ska skriva om Sibel, när hon nu albumdebuterar! Hon har ju trots allt sommarjobbat här på bibblan. Och under Idol-tiden var det hit hon kom för noter och texter. Får vi ett tack för det i den kilometerlånga tacklistan? Inte fan! Är vi bittra över det? Inte det minsta.

Jag är rädd för att mina referensramar inte riktigt räcker till för att säga något intelligent om ”The Diving Belle”. En del Celine Dion och två delar Kelly Clarkson? Släng i lite Cher, krydda med en gnutta Christina Aguilera, och rör om? Äh, jag har ingen aning vad jag pratar om.
Men jag gillade andra låten. Stor och svulstig popmusik med hygglig refräng.Och det fanns något i femte låten som fick mig att vakna ur min slummer.Snyggt break i fjärde, dessutom, med stråkar och feta trummor. När det inte blir alltför mainstream blir det riktigt bra. Och gudarna ska veta att tjejen har yl i strupen!

Men vilket helvetes fult omslag! Lilla Sibban ser ju ut som en söndersminkad skyltdocka. Och titelns tramsiga ordlek är högst tveksam. Hur genomtänkt är DEN, egentligen? Här kommer ett bra titelförslag för en debutskiva med Sibel, förvisso något senkommet: ”Sibel”.


PS, När jag skriver det här startar nionde låten, Nån sorts Kelly Clarkson-ballad med en doft av världsmusik (men en refräng så svag att den knappt orkar stå upp). Och Sibel sjunger skiten ur den! Faktiskt rätt bra!

PPS. Sibel har redan levt ett halvt liv på MySpace: http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=138124630

Inga kommentarer: